Izbor je pao na domaću delikatesnu konjsku kobasicu koju sam isekao na tri manje rude i stavio u đžep od jakne umesto energetskog “power bara”. Za ovu vrstu avanture potrebno je čvršće gorivo.
A. Bzdušok | 03.09.2015.

Od ukupno četrnaest planinskih vrhova Rumunije samo južni Karpati ili kako ih zovu Rumunski odnosno Transilvanijski Alpi, na planinama Fagaras se nalaze nekoliko iznad 2500 metara: Moldoveanu (2544m), Negoiu (2535m), Viştea Mare (2527m), Lespezi (2522m), Cornu Călţunului (2510m), Vânătoarea lui Buteanu (2507m), Hârtopu (2506m) i Dara (2500m.)


Transfagarasan je asfaltirani planinski put sa kojim možete stići do visine od 2042 m a započinje u Cartisoari i završava u Bascovu ali je najzanimljiviji put do mesta Curtea de Argesa ukupne dužine 120 km.

Transfagarasan ili DN7C građen je u periodu 1970 do 1974 godine u kojem je tadašnji predsednik Cheushesku napravio prolaz kroz planinu Fagaras u nadi da ako napadnu Sovjeti da imaju neku bezbedonosnu tajnu rutu. Na krčenju ovog prolaza potrošeno je šest miliona štapova dinamita i poginulo je najmanje 40 radnika.

Transfagarasan u Rumuniji je jedna od najzanimljivijih evropskih puteva koje bi trebalo obići biciklom ili motorom. Svakako bi trebalo imati solidno iskustvo na motociklu ukoliko želite da pređete ovaj uski i vijugavi put pun litica koji zahteva ozbiljniju koncentraciju, koordinaciju kvačila i bar nekoliko ozbiljnijuh vozačkih tura.


Posle Transalpine ovo je drugi po visini put u Rumuniji. Dužine je 90 km i tokom celog puta možete uživati u pogledima i nakupiti se dovoljno adrenalina prilikom vožnje pored provalija sa neprocenjiom lepotom i pogledom za strahopoštovanje.
Sam krivudavi put kroz slikovite krajolike neverovatne lepote vodi i do jezera Balea koji i za vrema letnjih meseci ima snega oko jezera.

Prepoznaćete to mesto jer su tu parkirani mnogi automobili i postoje tezge sa suvenirima, odećom i raznim poslaticama. Izbor je pao na domaću delikatesnu konjsku kobasicu koju sam isekao na tri manje rude i stavio u đžep od jakne umesto energetskog “power bara”. Za ovu vrstu avanture potrebno je čvršće gorivo.


Ovo je jedna vrlo zabavna i zastrašujuća avantura, kako je i vozač Top Gear-a Jeremy Clarkson objavio da je to jedan od najboljih staza ili bolje reći puteva na svetu.
Nakon jezera možete se vratiti nazad istim putem ili nastaviti dalje ka Vidraru što iskreno preporučujem. Put vodi kroz tunel koji je jedan od najdužih u Rumuniji i pripada samo onim koji vole pravu avanturu. Ceo asfaltni put nastavlja u ozbiljnim krivinama pored jezera Vidrar koje je dubine 155 met. i svaka krivina otvara izvanredan pogled. Hladni u glavi potrebno je pažljivo birati brzinu i nagib na motoru, osluškujući telo i samo misliti na sledeći zadatak koju diktiraju uslovi. Vozači bukvalno postaju rally vozači posle nekoliko krivina jer je teško kanalisati nalet adrenalinskih emocija.


Imao sam trenutke kada mi je srce bukvalno preskočilo redovni ritam, u jednoj krivini sam koferom zakačio put i dva puta sam pogrešno promenuo brzinu što me je zamalo koštalo pada sa motora zbog samog oštrog uspona.
Najbolje je krenuti severnom stranom ka južnoj i to rano ujutru zbog ozbiljnih gužvi pogotovo vikendom koje su neminovne tokom 4 meseca koliko je i otvoren ovaj put. Idealna brzina kojom se možete kretati ovim krivinama je između 40 – 60 km/h zbog kontinuiranih S (es) i običnih krivina koje se smenjuju.
Gps na motoru može da bude od koristi kako bi predvideli oštru krivinu i naravno pravac, ali se treba oglušiti na njegove komande da se vratite nazad jer je pretežno taj put zatvoren i navigacija Vas stalno vraća na početak.
Ono što ne bi trebalo propustiti na ovom putovanju kroz Transfagarasan jeste i vodopad Balea kao i Tunel Capra dužine 887 metara dužine, koji vodi kroz planinu Paltin, od jezera Capra do jezera Balea koji je dobio po imenu istoimenog ledničkog jezera. Nakon prolaska kroz tunel u kojem je osetno hladnije, mračnije i vlažnije ulazimo u južni deo planine koja je po klimi čista suprotnost od one severne, temperatura je mnogo veća, šume su sa obe strane puta, iz kojih sam čekao samo momenat da će mi iskočiti medved ka sumanutom spustu od dužine 30-ak kilometara.
Severna strana je barijera za hladan i vlažan vazduh sa severa Evrope dok se južna strana planine Fagaras odlikuje mediteranskim i tropskim vazduhom pa otuda i tolika razlika temperature nakon prolaska tunela.
Putovanje kroz ove predele može trajati i 3 sata a može biti i mnogo duže, srazmerno koliko puta stanete kraj puta da bi se divili prirodi i kao ludi fotografisali fantastične prirodne lepote, zelene pašnjake i bezbroj ovaca na njima, vodopade sa potocima kojih imate gde god pomislite.
Brana Vidraru na istoimenom jezeru je zaista impresivna i jedna od najvećih u Evropi a završena je 1966 godine. U planinskom masivu se nalazi projektantska tajna u sigurnosnom načinu spašavanja stanovništva od eventualnog popuštanja brane.


Na strateškim mestima postavljen je eksploziv kako bi se izazvalo obrušavanje stena i zamenula ulogu brane.
Nikako mi ne izlazi scena iz Top Gear-a kada je luda trojka spavala u sportskim automobilima ispod ove brane visoke 166 metara. Debljina zida ove veličanstvene brane iznosi 25 metara.

Na desnoj strani puta Transfagarasan visoko na samoj steni nalazi se najukletija tvrđava Poenari ili Citadela Poenari jedino dokumentovano mesto tesno povezana sa Vladislavom III Drakula poznatijem kao grof Drakula. Njegova sklonost da svoje neprijatelje nabija na kolac donela mu je nadimak Vlad Nabijač (na rumunskom jeziku Vlad Tepeš ) . Pretpostavlja se da je roman „Drakula” Brama Stokera inspirisan baš ovim čovekom.
Sve ostale tvrđave Hunedoara i Bran koje su poznatije ili komercijalizovane kao dvorci odnele su više pažnje zbog svoje turistićke pristupačnosti. Do tvrđave Pojenari potrebno je preći oko 1480 stepenika ali to je više ideja za neki drugi obilazak i sa udobnijom garderobom od GS Adventure plastičnih bakanđži.
Kratko uputstvo za vozače :
Ograničenje brzine unutar gradova je 50 km /h
Van grada ograničenje je 90 km /h
Na autoputevima je ograničenje do 130 km /h
Putevi se ne plaćaju izuzev nekih prelaza preko mostova.
Mobilna telefonija je najraspostranjenija sa mrežom Vodafon I Orange, a internet je jedan od najboljih u Evropi.
Prilikom vožnje kroz manja mesta vrlo čest slučaj je da naiđete na domaće životinje koje se kreću po putu. Rumuni su pravoslavci, i stanovnici su vrlo otvorenog i širokog uma i zaista vrlo lep odnos drže ka motociklistima a znanje engleskog jezika u mlađoj populaciji je sasvim u redu.


Rumunija je članica Europske unije, a nacionalna valuta je lej ( 100 leja je oko 21,8 eur ). Plaćanje se može izvršiti u gotovini (samo u lejima ) ili karticom. Sa karticom možete plaćati na većini benzinskih pumpi i prodavnica široke potrošnje. Na bankomatima možete podići gotovinu sa međunarodnim karticama.
1 litar goriva 95 iznosi oko 1,18 eur a 2 ručka u klasičnom restoranu vas može koštati oko 11 eur. (stanje kursa 2015 god )
0 Comments