KANJON VRUĆE REKE. PLANINA RUMIJA

Nakon dobrih dva sata prolaska kanjonom Vruće Rijeke dolazi se i do još jednog mesta sa „jezerinama“, spektakularno i fotogenično mesto sa niz manjih bazenčića preko kojih se prevaljujemo iz jedno u drugo. Sreći nikad kraja, žabe se igraju sa nama, ne beže i raduju se kroz skokove. Boja bazena je ono kako samo priroda zna da napravi a pauzu pravimo baš pored njih.

Ne postoji još puno neviđenih čuda koje možete istražiti. Dok se u jastuku izlupanog oblikom vaše glave rađa nova ideja, jutro uvek ispadne pametnije u odnosu na neprespavane noći.

Siguran sam da ne postoji mesto gde se budete zadesili a da nećete naći inspiraciju za jedinstvenu  avanturu. Novo jutro u Crnoj Gori u gradu Baru i obilniji doručak uz mastan burek, zeljanice, jogurt i sanjiv pokušaj prodavačice u pekari da nam uz sve naplati i veći račun.

kanjon vruce reke rumija
kanjoon vruce reke

Na meniju nastavka vedrog dana je današnja ambicioznija avantura na ne tako udaljenom kanjonu Vruće Rijeke koji se nalazi nedaleko od Starog Bara, senovitog mesta na raskršću vekovne sinteze Orjenta i Mediterana.

Dužina ovog kanjona svakako ne dozvoljava opušteniji pristup i kasniji ulazak u njega ali kada je samo tri osobe u pitanju, brža ekipa od takve ne postoji. Bez puno čekanja, u kanjonu sve ide mnogo lakše i tečnije nego sa većom grupom.

Logistički smo jedan auto parkirali u delu Starog Bara u naselju Bartula, jednog od istorijskih naselja starom više od 2500 godina. Drevni maslinici oslikavaju naš izlazak iz kanjona i završetak ove avanture a pozicija auta jeste strateški potez kako bi se vratili na početnu tačku u Gornjim Mikulićima. Nedaleko od same Vruće Rijeke nalazi se i zanimljiva kamp lokacija za ljubitelje spoja prirode, istorije i potencijalne avanture.

kanjon vruce reke

Vijugavi betonski put vodi preko Velenbusa do Velikih Mikulića uz „teška posla“ prilikom mimoilaženja dva  vozila, usmereno i logično vodi do samog odredišta za početnu tačku. Kanjon Vruće Rijeke useca južne obronke planine Rumije i planinu Lisinj, sa svojim izvorištem koji je začuđujuće topao čak oko 14 C i po tome je i dobio naziv Vruća Rijeka. U njenom toku, voda se zagreva prelazeći preko zagrejanih uglačanih stena da bi na kraju svog toka voda bila i preko 25 C .

Usput nas kao magnet ponovo privlači krstionica Sv Jovana Vladimira i njegov sada tek vodom stidljivi vodopad koji se sliva preko uklesanih figura Jovana Vladimira i Kosare i sve sa ograđenim jezercetom i klupicom za odmor.

Priprema tehničke opreme je ritualno, donji deo neoprena, gornji u rancu, hrana, tehnička oprema, užarija i kaciga. Napuštamo početno mesto kraj samog seoskog groblja i džamije, namljackani kremom za sunčanje. Silazimo niz brdo kroz šipražje i potpuno zaraslu stazu, na početku malo baunjamo levo-desno kako bi „upecali“ pravi trek ali to je bilo samo početno razbijanje malera.

kanjon vruce reke

Raško koji je pionir u otkrivanju kanjona ovih prostora predvodi, dok Pop i ja takođe na naš način istražujemo prostor koji u početku ne odaje baš neki grandiozni kanjon sve dok kroz 20 minuta ne izbijamo na kamenu čistinu i otvorenost između dve strane vegetacije a koju su ulepšavali niz bazenčića takozvanih „jezerina“.

Prva pauza i potpuno uživanje u prirodnom akvaparku, mestu koje je dostupno gotovo svakom. Ovde se može provesti ceo dan u prirodi, uživati u nekim zalogajima, sunčati se i kupati u svežoj vodi. Pomislih, na ovo mesto ću se jednom vratiti sam, da ispunim ceo dan u sanjarenju bez bilo kakvih daljih ambicija.

U nastavku kanjona sve je pokazalo kolika je ozbiljnost ove na prvi pogled užarene kamene rerne prepuno žaba i zmija belouški. Olakšanje je što danas ne prolazimo kroz agresivno abrazivnu vegetaciju koja želi da te zakači, da ti pocepa lice, pusti krv.

kanjon vruce reke crna gora
kanjon vruce reke bar

Sve emocije su otvorene, vrištanje od sreće prilikom spuštanja niz tobogane i kaskade.

Vertikale su se nižu jedna za drugim, intenzitet je primetan a kanjon nas iskreno prima u zagrljaj.

Silazak niz kanjon Vruće Rijeke je poprilično lagan, vertikale savlađujemo vrlo brzo, vode nema puno u junu mesecu, dok u julu i avgustu je ima jako malo u vidu zelenih baruština pa je ovaj period zaista optimalan i topao za kupanje i duži boravak u vodi. Za ovaj kanjon maj mesec je pun pogodak za potpuni ugođaj i sva čula.

kanjon vruca reka

Za osiguranje i abzail najčešće koristimo prirodu, kačimo se oko stena i drveća ali i ranije postavljenim sidrištima na strateškim mestima.

Sidrište čini vezu između čvrste podloge stene i užeta, pomoću bolta i alke, karabinera i gurtni a čini bitnu podršku za osiguranje prilikom spuštanja užetom.

kanjjon vruca reka
kanon vruce reke
kaknjon vruce reke

kanjon vruce reke

Brzo se krećemo kanjonom kroz plivanje, mahovina nam omekšava toboganske silaske uz veličanstveno skakanje u dubljim bazenima okupanim sunčevom svetlošću.

U jednom delu sam ušao u uski slot, jedva se provukao između procepa stena i apzailovao se u pećinu iz koje sam isplivao prepun impresija. Ovaj osećaj opsednutosti prirodom u kanjonima mogu osetiti samo posebne i neobične osobe. Kroz neke kanjone možete osetiti površinski osećaj ali samo neki kanjoni su idealni da ti proklija seme, ono što zovemo opsednutost. Kroz naše misli uvek se promalja filtrirano svetlo kroz uske otvore stena obrasle vegetacijom.

kanjonv vruce reke

U Vrućoj reci nema puno prepreka kao što su gomile mrtvih stabala drveća i granja koje su odvučene brzom bujicom nizvodno. Naša igrališta su glatke klizave stene, plitki i duboki bazenčići, previsi obloženi mahovinom i vertikale do 20 metara visine.

Klizavi zidovi se uvijaju i zaokreću, zaglađeni i rezbareni prolaskom vode hiljadama godina. Svaku prirodnu zagonetku rešavamo poput preživljavanja na svečanoj obali.

kanjon_vr

Zapravo, najveći posao jeste motati uže od 60 metara koje zna da se zapliće po dnu vodopada ili na usek stena. Predugačko uže je isto tako loše kao i prekratko. Ali u našim torbama se nalazi uvek i kraće uže od 30 metara koje nam je poslužilo za brzo putovanje kroz ovu stenovitu magistralu sa vodenim preprekama.

Izviđanje za sledeće spuštanje radimo oprezno, jedan je uvek u izvidnici, drugi pripremaju opremu i prate signal za smer bezbednijeg prolaza i mesta sledećeg osiguranja.

Balansiranje ka našem izlasku iz kanjona je već postalo rutinski a kroz blagi umor je obeležavao i nekoliko nespretnih proklizavanja po zamršenom dnu korita. Za fotografije je ostalo malo mesta, bile su u trenucima uzbuđenja u kojima smo svi vadili kameru istovremeno i identično fotografisali prave stvari iz najboljeg ugla. Veći deo ostaje samo za naše oči dok se više koncentrišemo na rikošetiranje niz strme deonice i dramatične vertikale.

kanjon vruce reke

Dan je bio na izmicaju a nakon izlaska iz kanjona blizu kampa Bartola udahnuli smo i hladovinu terasastog maslinjaka u zaleđu Starog Bara. Samo na ovim prostorima nalazi se preko 100000 stabala „barske žutice“ autohtone vrste masline sa primercima starim i preko 5 vekova. Maslinjak Džidžarin sa lokacijom u  podnožju rumijskog vrha Majlik, ispod samih zidina starog grada povezan je starim kaldrmisanim mostom na Suvom potoku.

Put ka vozilu je bio rezervisan za ples u neoprenskim odelima uz pojedinačnu zamišljenost i po koju rečenicu impresije. Smežurani od 10-to satnog boravka u neoprenu, sami sebi smo pravili prostora da se manje osećamo prilikom presvlačenja.

Sledio je put nazad u Velike Mikuliće po drugi auto i još par tesnih mimoilaženja sa retkim meštanima (po popisima bez stalnih stanovnika u njemu). Još koji put ispraćamo pogledom sjaj bajkovitog manastira Svetog Sergeja Radonješkog Čudotvorca (poznatija  Ruska crkva) u Dobrom Dolu.

Na usađenoj prostranoj klupi na padini zapadne Rumije, uživamo sa izvanrednim pogledom na morsku luku i u zadnje intezivno prošireni grad Bar.

Drugari, samo da znate, vi ste reči koje ne mogu prevesti na moj jezik.

Avanturista, istraživač izgubljenih i pronađenih sećanja